Art. 30
…..Środki spożywcze, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu lub były etykietowane przed dniem 20 stycznia 2011 r., ale które nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia, mogą być przedmiotem obrotu do upływu ich daty minimalnej trwałości lub przydatności do użycia. |
Ten termin dotyczy zapasów już opakowanych środków spożywczych, a nie do zapasów opakowań.
Termin został wyznaczony dla środków spożywczych. Aromaty / środki aromatyzujące wprowadzone do obrotu lub etykietowane przed dniem 20 stycznia 2011 r., które nie spełniają wymogów Rozporządzenia, niezależnie od swojej daty ważności, mogą być sprzedawane lub stosowane przez cały swój okres trwałości lub przydatności do użycia przypadający po 20 stycznia 2011 r.
Ta interpretacja otrzymała korzystną opinię Komisji Europejskiej. |
a) Zgodność etykietowania
Etykietowanie środków aromatyzujących musi być zgodne z art. 15[1].
Począwszy od 20 stycznia 2011 r., przed użyciem środka aromatyzującego producenci żywności muszą odnieść się do nowego Rozporządzenia o środkach aromatyzujących, aby upewnić się co do prawidłowości etykiety swojego produktu spożywczego zawierającego taki środek.
b) Zgodność z recepturą środków aromatyzujących: Załączniki III-V Rozporządzenia 1334/2008
Osoby opracowujące receptury środków aromatyzujących (aromatów) i żywności aromatyzowanej muszą przestrzegać od 20 stycznia 2011 roku:
· Załącznika III: obecność niektórych substancji, których nie wolno dodawać do środków spożywczych i których zawartość w określonych środkach spożywczych podlega ograniczeniu;
· Załącznika IV: krótki wykaz materiałów źródłowych, których użycie do wytwarzania środków aromatyzujących i składników żywności o właściwościach aromatyzujących podlega ograniczeniom;
· Załącznika V: warunki wytwarzania środków aromatyzujących z przetworzenia termicznego oraz najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych substancji w środkach aromatyzujących z przetworzenia termicznego.
[1] Ogólne wymogi dotyczące etykietowania środków aromatyzujących nie przeznaczonych do sprzedaży dla odbiorcy końcowego
|