Ochrona oznaczeń geograficznych w handlu z państwami trzecimiOznaczenia geograficzne mają szczególne znaczenie z punktu widzenia sprzedaży oraz eksportu produktów. Konsumenci, dokonując zakupów, często decydują się na produkty spożywcze wyprodukowane w konkretnym kraju, np. francuskie lub włoskie sery bądź wino.Autentyczność produktów często wynika z unikalnych warunków
środowiskowych konkretnego regionu lub z wieloletnich tradycji wytwarzania, co szczególnie
dotyczy artykułów spożywczych. W dobie masowej produkcji towarów konsumenci
coraz bardziej cenią sobie produkty o wyjątkowych cechach, które są ściśle
powiązane z miejscem ich pochodzenia. Oznaczenia geograficzne mają na celu
zabezpieczenie zarówno konsumentów, jak również producentów przed nieuczciwymi
praktykami, które mogą polegać na stosowaniu wprowadzających w błąd oznaczeń,
sugerujących nieprawdziwe pochodzenie, typ lub jakość produktu.
W dobie
globalizacji oznaczenia geograficzne stanowią także istotne narzędzie walki z
podróbkami, wspierając lokalnych producentów i promując dziedzictwo kulturowe
regionów na arenie międzynarodowej, przyczyniając się do ich rozwoju
gospodarczego, zapewniając jednocześnie przewagę konkurencyjną na światowych
rynkach.
Zapraszamy do lektury artykułu Paulina
Wozniak-Klimek - Kancelaria Schoenherr Halwa Okoń Chyb sp.k. oraz innych
interesujących publikacji w ostatnim wydaniu kwartalnika Food-Lex.
W artykule:
- oznaczenia geograficzne - regulacje prawne
- wzmocniona umowa o partnerstwie i współpracy
(EPCA) miedzy Unia Europejska a Kirgistanem
- ochrona oznaczeń
geograficznych polskich napojów spirytusowych w państwach trzecich
- konsekwencje naruszenia chronionego
oznaczenia geograficznego.
Kwartalnik "Food-Lex" nr 4/2024 >>
pełna lista aktualności
|