Polacy wybierają tradycyjne smaki jogurtów Z raportu "Analiza zwyczajów i postępowania konsumentów na rynku mleka i przetworów mlecznych" wynika, że udział trzech najczęściej wybieranych smaków na rynku jogurtów wyniósł 61,4 proc. i dotyczył takich smaków jak: truskawkowy, miks owoców i brzoskwiniowy, a najbardziej preferowanym opakowaniem dla jogurtu był kubeczek (80,8 proc. wskazań), a następnie butelka i kartonik.
Preferowaną wielkością opakowania okazało się opakowanie o gramaturze 150 gram (28,7 proc.), a najmniej preferowaną gramatura powyżej 1000 gramów (0,2 proc. wskazań). Należy zwrócić uwagę na zmiany jakościowe w strukturze rynku jogurtów w zależności od opakowań. Wzrasta udział opakowań wygodnych (kartonów, butelek plastikowych), co wiązać należy ze wzrostem udziału jogurtów pitnych i probiotycznych.
Badania pokazują, że znajomość producentów jogurtu jest na wysokim poziomie 94,4 proc. konsumentów potrafiło wymienić przynajmniej jednego producenta jogurtu.
Wśród najczęściej wymienianych czynników przy zakupie określonego typu jogurtu wymieniany był smak (60,2 proc. respondentów). Jako drugi czynnik występowała cena 11,6 proc., a dopiero na trzecim miejscu respondenci umieścili markę (6,3 proc.).
Spontaniczna znajomość producentów jogurtu jest ściśle związana z ich udziałami rynkowymi. W tej kategorii najczęściej spontanicznie wymieniane były firmy: Danone (34,5 proc.) i Zott 25,4 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się Bakoma z 18,8 proc. wskazań. Pozostałe firmy były zauważalne właściwie tylko na rynkach lokalnych. Wskazania poniżej 5 proc.
W IV kwartale 2009 roku udział trzech najczęściej marek sięgnął prawie 46,6. Zwiększa się sukcesywne udział marek własnych. Są to nie tylko private labels z tzw. segmentu ekonomicznego, w którym dostępne są przeważnie jogurty w tradycyjnych smakach (truskawkowym, brzoskwiniowym). Coraz częściej sieci oferują jogurty pod markami handlowymi typu premium lub w ciekawych smakach, np. jogurty pod marką sieci sklepów Biedronka" o smaku suszonej śliwki z ziarnami zbóż.
W rynku detalicznym jogurtów biorąc pod uwagę główne rodzaje kategorii produktowej dominują jogurty smakowe z udziałem 86,7 proc. Umacnianie się pozycji jogurtów owocowych upatrywać należy w coraz szerszej ofercie jogurtów pitnych oraz probiotycznych oraz jogurtów z dodatkami (ziarna zbóż itp.)
W badanym okresie jogurty były konsumowane przez 92,2 proc. respondentów. Spośród osób nabywających jogurty największa grupa cechowała się częstotliwością zakupów raz w tygodniu (41 proc.). Kolejne pozycje zajęli konsumenci sięgający po jogurty 2 - 3 razy w tygodniu (33,8 proc.). Najmniejsza grupa konsumentów, to osoby, które sięgają po jogurt codziennie 9,3 proc. oraz te, które kupują jogurt rzadziej niż 2-3 razy w miesiącu (4,5 proc.).
W zależności od miejsca zamieszkania zaobserwować można znaczące różnice w wielkości grup konsumentów jogurtów. Największa grupa konsumentów spożywa jogurty w miastach - 68,6 proc. konsumentów.
Analiza struktury konsumentów jogurtów wskazuje na dominujący udział kobiet, które stanowią 69,3 proc. Mężczyźni reprezentują 30,7 proc. osób konsumujących jogurty.
Pod względem wieku, najwięcej osób spożywających jogurty występuje wśród osób w wieku do 30 lat. Wraz ze wzrostem wieku osoby podejmującej w gospodarstwie domowym decyzję zakupu, maleje spożycie jogurtów ogółem i jednocześnie wielkość grupy konsumentów.
Zakupy jogurtów dokonywane były w 39,9% w tradycyjnych sklepach spożywczych oraz w placówkach nowoczesnej dystrybucji: supermarketach i hipermarketach (39,9%) oraz sklepach dyskontowych (5,2 proc.).
Największa grupa konsumentów jogurtu - 48,1 proc. posiada wykształcenie średnie oraz dochód na poziomie od 400 do 2500 zł miesięcznie na jednego członka rodziny. Wiąże się to ze wzrostem zainteresowania konsumentów produktami droższymi (jogurtami probiotycznymi, pitnymi, z kawałkami owoców) w porównaniu do jogurtów naturalnych i jogurtów o smaku owocowym.
Raport Analiza zwyczajów i postępowania konsumentów na rynku mleka i przetworów mlecznych" powstał na podstawie badań konsumenckich w zakresie portfela zakupów produktów mleczarskich w wybranych rejonach Polski na próbie 1000 respondentów. Dane uzyskiwane są na podstawie wywiadów indywidualnych przez ankieterów. Wykorzystane w tym raporcie informacje dotyczą struktury zakupów w zakresie gatunków, smaków i producentów.
Projekt ten został sfinansowany z Funduszu Promocji Mleczarstwa. Wykonawcą raportu jest Polskie Towarzystwo Technologów Żywności na zlecenie KZSM.
(Źródło: RW, portalspozywczy.pl)
pełna lista aktualności
|