Zapping w PolsceW ciągu ostatnich 10 lat nasiliło się zjawisko zmieniania kanałów telewizyjnych w trakcie trwania bloku reklamowego ( tzw. zapping). Z badań ekspertów wynika, że w ciągu kilku ostatnich lat trend ten ustabilizował się i utrzymuje na podobnym poziomie.Z badania Ipsos wynika, że 43 proc. Polaków w wieku 15 lat i więcej przyznaje, że gdy tylko w telewizji pojawia się blok reklamowy, zazwyczaj sprawdza, co jest w tym czasie emitowane na innych kanałach. Na przestrzeni ostatnich 14 lat odsetek osób deklarujących zmianę kanału na widok reklamy wzrósł o 26 proc., ale przez ostatnie 6 lat pozostaje na podobnym poziomie. Z badań wynika, że częściej w trakcie reklam kanały zmieniają mężczyźni (51 proc.), kobiet- 36 proc., wśród osób pracujących zawodowo 49 proc. , uczniów i studentów 52 proc. oraz wśród młodych ludzi od 15 do 29 lat na poziomie blisko 50 proc. Osoby powyżej 50 roku życia znacznie rzadziej (31 proc.) zmieniają kanały telewizyjne w trakcie bloku reklamowego. Zapping występuje w Polsce głównie jako reakcja na ogólny poziom reklam emitowanych w polskiej telewizji, a te są odbierane przez Polaków jako wywołujące znudzenie (53 proc.) bądź irytację (30 proc.), w niewielkim stopniu zainteresowanie (3 proc.). Odsetek Polaków znudzonych reklamą wzrósł w stosunku do roku ubiegłego o 13 proc.. Najczęściej reklamami nudzą się nastolatki od 15 do 19 lat, uczniowie i studenci. Reklama wzbudza irytacją nejczęściej w telewidzach- mężczyznachi, Polakach powyżej 40 roku życia oraz osób z wyższym wykształceniem (34 proc.). Badanie przeprowadzono między 8 a 15 października 2009 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1007 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,2 proc. na poziomie ufności 0,95.
(źródło: Ipsos, Wirtualne Media, PAP, Pb.pl)
pełna lista aktualności
|