Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
PepsiCo obchodzi dziś 50. urodziny
Frito-Lay i Pepsi-Cola połączyły siły w 1965 roku, aby razem podbić światowe rynki.

Równo 50 lat temu w Nowym Jorku powstała firma PepsiCo, która z czasem stała się światowym potentatem w produkcji artykułów spożywczych i napojów. Dzisiaj konsumenci w ponad 200 krajach na całym świecie sięgają po produkty PepsiCo miliard razy dziennie. Rozwój notowanej na nowojorskiej giełdzie firmy w ciągu pół wieku działania obrazuje fakt, że 100 dolarów zainwestowanych w 1965 roku w akcje PepsiCo było na koniec 2014 roku warte prawie 43 000 dolarów.


W 1965 roku Herman Lay, szef firmy Frito-Lay produkującej chipsy ziemniaczane i inne przekąski oraz szef produkującej napoje firmy Pepsi-Cola Donald Kendall postanowili połączyć siły. Ich celem było rozwijanie firmy i zdobywanie nowych rynków – nawet najtrudniej dostępnych. Już w 1959 roku, Donald Kendall wybrał się na amerykańską wystawę w Moskwie, gdzie udało mu się poczęstować Pepsi Nikitę Chruszczowa. Dekadę później Pepsi weszła na rynek rosyjski. Z kolei w 1985 roku PepsiCo opracowało we współpracy z NASA kosmiczną puszkę, dzięki czemu Pepsi-Cola poleciała w kosmos razem z astronautami na promie Challenger.


W 1965 roku przychody roczne PepsiCo wynosiły 510 milionów dolarów. Obecnie jest to ponad 66 miliardów dolarów. Dziś PepsiCo jest jedną z zaledwie 77 spółek giełdowych, które w 1965 roku były notowane na liście Fortune 500 i które nadal działają. W dodatku PepsiCo mieści się w górnej ćwiartce tych 77 firm pod względem zwrotu dla akcjonariuszy.


53% obrotów PepsiCo pochodzi ze sprzedaży żywności, a 47% z napojów. Firma zatrudnia ponad 270 000 pracowników. Z okazji jubileuszu PepsiCo udostępniło na swoim serwisie internetowym interaktywną oś czasu, pokazującą najważniejsze wydarzenia z życia firmy, w tym zdjęcia i filmiki z całego świata.


„Jesteśmy dumni z drogi, którą przeszliśmy. PepsiCo to firma, która umiała się na bieżąco adaptować i wprowadzać nowe sposoby działania, zawsze z myślą o przyszłości. Dzięki temu wyrośliśmy na jedną z najbardziej podziwianych firm na świecie. Portfel naszych produktów to marki żywności i napojów, które konsumenci uwielbiają, co daje nam świetną pozycję do dalszego rozwoju” – powiedziała Indra K. Nooyi, prezes zarządu PepsiCo na świat.


…42 lata w Polsce

Już kilka lat po powstaniu PepsiCo firma związała się z Polską. W 1973 roku w Gdańsku uruchomiony został pierwszy zakład produkcyjny Pepsi-Coli z bardzo nowoczesną jak na tamte czasy linią produkcyjną. Produkcja ruszyła w Dzień Kobiet, a na rynek dostarczane były szklane butelki Pepsi-Coli o charakterystycznym „zakręconym” kształcie i pojemności 0,25 l. Dla dzisiejszych 40-latków był to „smak Zachodu”, dostępny w lokalach gastronomicznych, a także w niektórych sklepach.


Gospodarka wolnorynkowa przyniosła nowe możliwości – PepsiCo uruchomiło w Polsce nowoczesne zakłady produkcyjne. W 1993 roku ruszył zakład produkujący słone przekąski w Grodzisku Mazowieckim, który teraz dostarcza na rynek około 30 tysięcy ton przekąsek rocznie. W tym samym roku kupiony został zakład rozlewniczy w Michrowie k. Grójca, który firma następnie zmodernizowała i rozbudowała. Obecnie PepsiCo ma w Polsce cztery zakłady. Napoje i soki produkowane są w Michrowie i Żninie, skąd na rynek trafia łącznie 35 tys. butelek na godzinę, co oznacza, że z tych dwóch zakładów wyjeżdża dziennie 116 tirów załadowanych napojami PepsiCo. Chipsy ziemniaczane i przekąski są produkowane w Grodzisku Mazowieckim i Tomaszowie Mazowieckim. PepsiCo zatrudnia obecnie w Polsce 2 850 pracowników.


Na potrzeby produkcji przekąsek PepsiCo kupuje od polskich rolników 120 tys. ton ziemniaków rocznie. Firma od 22 lat prowadzi w Polsce program agrarny, współpracując z rolnikami, którzy przez ten czas dokonali w swoich gospodarstwach prawdziwej rewolucji technologicznej. Obecnie PepsiCo ma w Polsce 42 dostawców ziemniaków - niektóre gospodarstwa mają po kilkaset hektarów, choć rozpoczynając współpracę z PepsiCo miały zaledwie po kilka.


Firma PepsiCo istotnie przyczyniła się do rozwoju segmentu napojów gazowanych oraz słonych przekąsek w Polsce, dzięki wprowadzeniu na lokalny rynek globalnego know-how, doświadczenia oraz najnowszych technologii produkcyjnych. W ramach filozofii „Performance with Purpose”, PepsiCo buduje i pielęgnuje długofalowe relacje z lokalnymi dostawcami surowców oraz dba o podnoszenie jakości życia lokalnych społeczności.

 



O firmie PepsiCo

Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po produkty firmy PepsiCo miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez przedsiębiorstwa Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker i Tropicana, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2014 roku ponad 66 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z 22 najlepiej sprzedających się marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów amerykańskich.

Działalność PepsiCo opiera się na filozofii „Performance with Purpose”, co oznacza, że firma koncentruje się na osiąganiu wysokich wyników finansowych, jednocześnie dbając o zrównoważony wzrost. Zgodnie z filozofią „Performance with Purpose”, PepsiCo oferuje szeroki wybór produktów żywnościowych i napojów, od przekąsek po produkty o profilu prozdrowotnym, poszukuje innowacyjnych sposobów pozwalających ograniczać wpływ swojej działalności na środowisko oraz zmniejszać koszty operacyjne. Firma zapewnia bezpieczne i sprzyjające warunki pracy wszystkim swoim pracowników na świecie, a także szanuje, wspiera i inwestuje w rozwój społeczności lokalnych, w których prowadzi działalność. Więcej informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod adresem www.pepsico.com oraz na polskiej stronie firmy http://www.pepsicopoland.com



Kontakt dla mediów:

Aleksandra Kwiatkowska, e-mail: akwiatkowska@questiapr.pl

Jarosław Soroczyński, e-mail: jsoroczynski@questiapr.pl

tel.: +48 22 623 07 00

Questia sp. z o.o. sp. k.

Communications Management Consultants 



50 lat PepsiCo_infografika

Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij