Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Polska karmi świat
Żywność obok kosmetyków i motoryzacji jest sukcesem polskich eksporterów - podaje Wprost.

W ubiegłym roku wyeksportowaliśmy za granicę żywność wartą 21,3 mld euro. Dlaczego zagranica kupuje polskie produkty? - Kupują nasze, bo mamy żywność lepszą i tańszą od zagranicznej konkurencji. Mamy przede wszystkim dobry stosunek jakości do ceny. Jesteśmy największym eksporterem malin na świecie. Co roku wysyłamy za granicę 1,2 mln ton jabłek, co też daje nam pierwsze miejsce. Zachód kupuje od nas ogromne ilości warzyw i mleka w proszku. To nasze hity eksportowe. Teraz dużą szansę za granicą ma też polski cydr - tłumaczy Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

 

Nie możemy jednak konkurować tylko niskimi cenami, bo koszty produkcji rosną, co może już niedługo odebrać nam ten główny atut. - Powinniśmy stawiać na budowanie za granicą rozpoznawalnych polskich marek, których na razie nie mamy. Przyszłością naszego eksportu powinny być produkty wysokiej jakości: tradycyjne, regionalne czy ekologiczne. Mamy w końcu doskonałą polską wódkę, sery, wędliny. Jeżeli nie będziemy promować za granicą produktów z najwyższej półki, na zawsze staniemy się tylko tanim dostawcą surowców - ostrzega Andrzej Gantner.

 

Polska ziemia jest hojna. Dzięki obfitym zbiorom co roku wysyłamy do Europy ok. 20 tyś. ton polskich grzybów. Najwięcej kupują Niemcy i Włosi. Europa zajada się naszymi maślakami i borowikami. Według szacunków przedsiębiorców aż 90 proc. podgrzybków sprzedawanych w europejskich supermarketach pochodzi właśnie z Polski. Portugalczycy i Hiszpanie upodobali sobie grzyby mrożone. Eksportowym hitem od lat jest polska pieczarka. Co czwarta dostępna na unijnym rynku pochodzi właśnie z Polski. Przez lata hitem były również jabłka z polskich sadów, ale z powodu wprowadzenia w sierpniu zeszłego roku rosyjskiego embarga ich eksport zmalał od tamtego czasu o jedną czwartą. Okazuje się jednak, że miano hitu eksportowego przeszło z jabłek na sok jabłkowy. Według danych Banku Gospodarki Żywnościowej eksport zagęszczonego soku jabłkowego z Polski zwiększył się od lipca do października 2014 r. aż 6,6-krotnie. Tylko w październiku i listopadzie ubiegłego roku wyeksportowaliśmy go do Rosji 10,1 tyś. ton, czyli sto razy więcej niż w tym samym okresie w 2013 r. A największym odbiorcą polskich jabłek nie jest już Rosja, ale Białoruś. 

 

Paradoksalnie to Rosja pomogła polskim producentom w zwiększaniu eksportu. Embargo nałożone przez wschodniego sąsiada zmusiło naszych eksporterów do poszukiwania nowych rynków zbytu. Zaczęli odkrywać chłonne rynki afrykańskie i azjatyckie, co błyskawicznie przełożyło się na dynamikę eksportu.

 

(Więcej we: Wprost 23.03.2015)


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij