Stanowisko Stowarzyszenia “Polska Federacja Producentów Żywności” odnośnie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie dodawania witamin, składników mineralnych i niektórych innych substancji do żywności
Przemysł Żywnościowy z satysfakcją odnotowuje działania zmierzające do ujednolicenia wspólnotowych zasad w zakresie wzbogacania żywności. Kwestia ta jest w różny sposób uregulowana w przepisach poszczególnych państw członkowskich. W związku z tym, jej właściwe rozwiązanie polepszy funkcjonowanie polskiego i europejskiego sektora żywnościowego oraz zapewni konsumentom lepszy dostęp do tej istotnej grupy produktów.
Należy jednakże podkreślić, że propozycje niektórych przepisów zawarte w projekcie Komisji Europejskiej nie prowadzą zdaniem PFPŻ do osiągnięcia powyższych celów. Dlatego Federacja przedstawia poniżej następujące propozycje dotyczące zmian treści projektu:
-
Usunięcie z p. 3 tekstu objaśnienia (Explanatory Memorandum) przykładu margaryn jako “żywności substytucyjnej’, z uwagi na fakt, że obecnie margaryny stanowią samodzielną grupę żywności i nie są traktowane wyłącznie jako zamiennik masła
-
Dodanie w preambule rozporządzenia podpunktów regulujących zasady wprowadzania przez państwa członkowskie ograniczeń w wolnym przepływie towarów, wyłącznie w przypadku występowania zagrożenia popartego wynikami najnowszych badań naukowych tak, aby ograniczenia te mogły być zastosowane tylko w przypadkach realnych zagrożeń.
-
Zmodyfikowanie art. 7.1 poprzez wprowadzenie zapisu o ustaleniu, w ciągu 6 miesięcy od daty wejścia w życie rozporządzenia, maksymalnych poziomów witamin i składników mineralnych.
-
Usunięcie art. 7.4c wprowadzającego profile żywieniowe decydujące o możliwości wzbogacania danego produktu. PFPŻ jest przeciwna odgórnemu określaniu, jakie produkty mogą podlegać wzbogacaniu, szczególnie w przypadku nie sprecyzowania do chwili obecnej zasad tworzenia profili.
-
Wykreślenie paragrafu 8(6), który przewiduje zastosowanie procedury opisanej w art. 16(2) w odniesieniu do znakowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych, z uwagi na brak potrzeby stosowania ww. procedury (tj. decyzji rady UE 1999/468/EC, dotyczącej sposobu realizacji zadań właściwych dla Komisji), gdyż wytyczne zawarte w art. 8 są jasne i możliwe do realizacji przez podmioty gospodarcze.
-
Zmodyfikowanie art. 9 w taki sposób, by upoważnić Komisję Europejską do udostępniania informacji odnośnie narodowych standardów w zakresie obowiązkowego wzbogacania żywności.
-
Usunięcie art. 10 i art. 11 oraz aneksu III, ponieważ dotyczą one tzw. innych substancji, które powinny być oddzielnie uregulowane.
-
Wprowadzenie poprawki do art. 17 zastrzegającej możliwość wymagania przez państwa członkowskie notyfikacji w sprawie nowego produktu wzbogacanego, wyłącznie na potrzeby efektywnego monitoringu produktów wzbogacanych.
-
Zmodyfikowanie art. 19 w celu przedłużenia dopuszczalnego okresu obecności na rynku produktów nie spełniających wymagań rozporządzenia do 12 miesięcy od daty publikacji.
-
Uzupełnienie aneksu II – dodanie siarczanu wapnia do wykazu witamin i substancji mineralnych, które mogą być dodawane do żywności. Siarczan wapnia uzyskał pozytywną ocenę WHO i SCF.
|