Warszawa, 12 grudnia 2002
Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności” odnośnie projektu rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie urzędowej kontroli żywności
-
Paragraf 7.5 daje uprawnienia wykraczające poza zakres projektowanego rozporządzenia i ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. Prosimy o jego usunięcie lub dodanie na końcu sformułowania “w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa żywności”
-
Paragraf 8 – na końcu proponujemy dodać “w obecności kierownika zakładu lub upoważnionej przez niego osoby”. Taki zapis przyczyni się do zwiększenia przejrzystości przeprowadzanej kontroli.
-
Paragraf 8.3 (uwaga analogiczna jak par. 7.5) – prosimy o doprecyzowanie przepisu przez dodanie na końcu “w zakresie parametrów dotyczących bezpieczeństwa żywności”
-
Paragraf 10.5 – prosimy zmienić na “stanu maszyn i urządzeń”. W obecnej formie zapis daje inspekcji kompetencje nie tylko wykraczające poza zakres nadzoru nad bezpieczeństwem żywności, ale w ogóle nie dotyczące nadzoru na produkcją żywności.
-
Paragraf 11 – naszym zdaniem zamiast “ocena nieprawidłowości “ powinno być “ocena prawidłowości”. Ponadto prosimy o wykreślenie punktu 3, z uwagi na fakt, że atesty dopuszczające do kontaktu z żywnością nie są już wystawiane przez Państwowy Zakład Higieny, a obecnie honorowane są odpowiednie oświadczenia producentów maszyn i urządzeń.
-
Paragraf 14.2 – prosimy zmienić na “Państwowi Inspektorzy Sanitarni mogą wykonywać kopie lub streszczenia zapisów i dokumentów dostarczonych im do przeglądu i analizy tylko w przypadku zaistnienia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka lub powzięcia uzasadnionych podejrzeń odnośnie takiego zagrożenia”. Sporządzanie kopii i streszczeń oznacza ujawnianie na zewnątrz danych stanowiących często tajemnicę gospodarczą i dlatego może być wykonywane tylko w uzasadnionych sytuacjach.
-
Paragraf 14.4 – w przepisie nie określono, do jakich podmiotów może się zwrócić kontrolowany, w celu uzyskania niezależnej opinii.
|