Warszawa, dn. 23 grudnia 2004
Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności” odnośnie projektu rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji i dla produktów mięsnych oraz innych produktów pochodzenia zwierzęcego umieszczanych na rynku
Paragraf 1 p. 1 zmieniający paragraf 4 p. 9a – po słowach „handlowy dokument” zamiast „weterynaryjny” powinno być „identyfikacyjny”, zgodnie z określeniem zawartym w ustawie o wymaganiach weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego.
Paragraf 1 p. 4 zmieniający brzmienie paragrafu 37 p.1 – Z uwagi na fakt, iż na opakowaniu produktów nie podaje się ich receptury, słowo „receptury” prosimy zmienić na „listy składników”.
Ponadto PFPŻ proponuje dokonanie zmian w definicjach tak, aby przy zachowaniu nadzoru weterynaryjnego, produkty z niewielką ilością "mięsa" (w szczególności zawierające przetworzone produkty z mięsa - pastę, proszek, ekstrakty mięsne, tłuszcze) nie były klasyfikowane jako inne produkty pochodzenia zwierzęcego i w konsekwencji nie musiały być znakowane znakiem weterynaryjnym. Proponujemy zmianę definicji zawartej w paragrafie 3 p. 18 obowiązującego rozporządzenia dodając po słowach "zgodnie z zaleceniami producenta" treść "z wyłączeniem produktów zawierających wysoko przetworzone produkty mięsne typu: proszek, granulat, ekstrakt, tłuszcz topiony”.
PFPŻ wyraża stanowisko, że o sklasyfikowaniu produktu powinien decydować jego skład, a nie rodzaj inspekcji nadzorującej jego wytwarzanie. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych oraz rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 w sprawie szczegółowych zasad higieny żywności pochodzenia zwierzęcego, produkt końcowy uzyskany ze zmieszania składników pochodzenia roślinnego i zwierzęcego nie jest klasyfikowany, jako produkt pochodzenia zwierzęcego i nie wymaga umieszczania znaku weterynaryjnego.
Pragniemy zaznaczyć, że jeśli Ministerstwo uzna naszą argumentację w zakresie klasyfikacji produktów mieszanych za niewystarczającą, prosimy o umieszczenie w rozporządzeniu okresów przejściowych na dokonanie zmian w ich znakowaniu:
-
12-miesięczny - na produkcję i wprowadzanie do obrotu związany z koniecznością wykorzystania zapasów opakowań
-
18-miesięczny - w obrocie uwzględniający okres do upłynięcia daty minimalnej trwałości wyrobów wyprodukowanych w zgromadzonych opakowaniach.
Ponadto zwracamy się z prośbą o uwzględnienie 12-miesięcznego okresu przejściowego na obowiązek wystawiania handlowego dokumentu identyfikacyjnego.
|