Mondelez w Polsce rusza z kampanią edukacyjną „Smakuj Świadomie”Mondelēz International, światowy lider kategorii przekąsek od lat konsekwentnie wdraża strategię zrównoważonego rozwoju w wielu obszarach. Od pozyskiwania surowców z troską o środowisko i lokalne społeczności, aż po edukację konsumentów w zakresie zdrowego stylu życia. Realizując swoje założenia, firma wystartowała z kampanią pod hasłem „Smakuj Świadomie”. Jej celem jest zwrócenie uwagi konsumentów na znaczenie jedzenia przekąsek w uważny sposób oraz wielkość spożywanych porcji.Co
oznacza świadome smakowanie (z ang. mindful snacking)?
Zgodnie
z wynikami najnowszego globalnego badania trendów konsumenckich State of
Snackingprzeprowadzonego
przez Mondelēz International wynika, że przekąski nadal zajmują ważne miejsce w
diecie konsumentów – 88% respondentów zadeklarowało, że sięga po nie
codziennie. Jednocześnie konsumenci są bardziej świadomi wpływu swoich wyborów
żywieniowych na swoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Korzystają z nich w celu zwiększenia energii (75%), poprawy
nastroju (74%), i kondycji (70%). Trzy na cztery osoby (78%) przyznały, że
bardziej doceniają przekąski, gdy spożywają je świadomie, 85% respondentów
stwierdziło, że regularnie delektuje się smakiem, aromatem i teksturą przekąski
podczas jedzenia, a prawie siedmiu na dziesięciu konsumentów potwierdziło, że
szuka produktów, które umożliwiają im kontrolę porcji (67%).
– Budowanie wiedzy na temat świadomego spożywania
przekąsek jest na stałe wpisane w misję Mondelēz International, jako odpowiedzialnego
producenta działającego w branży spożywczej. W praktyce idea ta oznacza, że
powinniśmy podchodzić do jedzenia z intencją i uwagą, która polega na byciu
świadomym tego, co chcemy zjeść, dlaczego jemy i jak się czujemy – podkreśla Rimi Obra-Ratwatte, Liderka europejskiego
zespołu ds. strategii i komunikacji żywieniowej w Mondelēz International.
W ramach
kampanii eksperci ds. żywienia i trenerzy ds. mindful snacking będą przekazywać
wartościową dla konsumentów wiedzę na temat informacji na etykietach produktów,
wielkości porcji oraz tego jakie korzyści płyną z uważnego jedzenia, i jak to
się robi w praktyce.
– Dzisiejsze
tempo życia sprzyja jedzeniu w biegu i pośpiechu, nie pozostawiając przestrzeni
na chwilę namysłu, czy porcja produktu, którą właśnie zjedliśmy już zaspokoiła
nasze potrzeby – zwraca uwagę Iwonna Niegowska, Specjalistka ds. strategii
i komunikacji żywieniowej w Mondelez oraz dodaje – Jako wiodący
producent przekąsek, zdajemy sobie sprawę z ważnej roli, jaką mamy do odegrania w budowaniu zdrowszych nawyków żywieniowych i zachęcaniu konsumentów do
bardziej świadomego jedzenia. Chcemy zwracać ich uwagę na to, że obok tego co
jedzą, równie ważne jest to, w jaki sposób to robią.
Smakowania warto
się nauczyć
Poprzez
kampanię „Smakuj Świadomie” Mondelez w Polsce rozpoczyna realizację
długoterminowego zobowiązania edukacyjnego w obszarze świadomego odżywiania,
zachęcając w niej smakoszy do uważnego delektowania się każdym kęsem
i zwracania uwagi na wielkość porcji.
Co nam
daje świadome smakowanie? Badania wskazują, że uważne jedzenie zwiększa satysfakcję
i przyjemność z jedzenia. Delektowanie się nim wszystkimi zmysłami zmniejsza prawdopodobieństwo przejadania się.
Pozwala także zwrócić uwagę na uczucie satysfakcji i sytości.
Aby
wzmocnić wartość merytoryczną kampanii i wesprzeć treści edukacyjne badaniami
naukowymi, firma nawiązała
współpracę ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, która objęła
kampanię patronatem honorowym.
– Często zapominamy, że nasze wybory żywieniowe
mają nie tylko wpływ na nasze zdrowie, ale także na otoczenie, w którym żyjemy.
Dlatego nie wystarczy zdrowo się odżywiać i dbać o aktywność fizyczną, ale
trzeba też myśleć o tym, jak nasze zachowania wpływają na środowisko.
Jakkolwiek zdrowie to najważniejsza wartość każdego z nas, warunek sine qua non
naszego dobrostanu, to dbałość o nie wymaga również troski o jakość środowiska
naturalnego, w którym żyjemy. Musimy do tradycyjnych wartości, takich jak zdrowie,
szczęście rodzinne, dołączyć poszanowanie planety, ponieważ stan środowiska
naturalnego decyduje w istocie o jakości naszego życia. Zrównoważona
konsumpcja, a w tym dieta planetarna, to drogowskaz postępowania w trosce o
zdrowie własne, najbliższego otoczenia i przyszłych pokoleń – mówi prof. dr. hab. Krystyna Gutkowska, Dyrektor
Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka SGGW.
W tworzeniu
materiałów edukacyjnych firmę wspiera także Martyna Smolińska, uznana ekspertka
w dziedzinie dietetyki i świadomego odżywiania, która dba również o to, żeby
prezentowane treści odpowiadały realnym potrzebom osób, które zwracają uwagę na
zbilansowaną dietę.
– Pacjenci często przychodzą do mnie z już
utrwalonymi mitami na temat zdrowego odżywiania. Stosują zakazy i nakazy, a
tego typu restrykcje najczęściej kończą się napadem objadania, co z kolei
powoduje poczucie winy i nie wspiera zdrowych relacji z jedzeniem. Moim
zadaniem jest nauczyć ich w jaki sposób wkomponować ich ulubione produkty, w
tym także przekąski, do codziennej zbilansowanej diety, tak aby dbać o swoje
zdrowie jednocześnie czerpiąc przyjemność z jedzenia – mówi Martyna Smolińska, dietetyczka. –
Cieszę się, że mogę wspierać kampanię „Smakuj Świadomie”, która
jest zgodna z bliskim mi podejściem, że w komponowaniu diety uwzględnia się nie
tylko aspekty żywieniowe, ale również ogólny stan zdrowia, emocje i psychikę
pacjenta – dodaje Smolińska.
Kampania
jest realizowana w kilku etapach.
Kolejny
etap to ogólnopolska kampania edukacyjno-społeczna. Jednym z jej elementów są
treści edukacyjne udostępniane przez media online i offline, a także działania dla
społeczności lokalnych, w okolicy których firma posiada fabryki. To tam
eksperci Mondelez we współpracy z lokalnymi ośrodkami, zorganizują cykl spotkań
nt. świadomej relacji z pożywieniem. Będą one skierowane do osób, które chcą
poszerzyć wiedzę w szczególnie ważnym obszarze dotyczącym żywienia i uważności
na to, co i w jaki sposób konsumują.
Wszystkie produkty Mondelēz International już od lat mają na etykietach oznaczenia dotyczące
kaloryczności i wartości odżywczej w 100 g i porcji produktu, tak aby konsument
mógł świadomie wybrać ulubiony produkt i zjeść taką jego ilość, która pozwoli
mu zachować bilans energetyczny całodziennej diety. Nowym elementem informacji
żywieniowej na opakowaniach jest umieszczenie grafiki o wielkości porcji
wyrażonej w liczbie ciasteczek lub kawałków czekolady zamiast w gramach. Graficzna
prezentacja porcji ułatwia konsumentom prawidłową interpretację jej wielkości,
która jest jednym z elementów świadomego smakowania. Dodatkowym elementem
edukacji konsumentów jest także umieszczanie na opakowaniach produktów z
portfolio firmy ikonki „Smakuj Świadomie” lub jej anglojęzycznego odpowiednika
„Snack Mindfully”, zachęcającej do zwrócenia uwagi na przemyślane spożywanie
przekąsek.
W
związku ze startem kampanii, uruchomiono także stronę snackmindful.com/pl/, na której można
dowiedzieć się więcej o tym, czym jest świadome spożywanie przekąsek. Jej adres
już teraz można znaleźć na opakowaniach wybranych produktów firmy.
6
nawyków świadomego smakowania
Świadome Smakowanie
Jak to
zrobić?
- Wiedz czego pragniesz (potrzeby emocjonalne i
funkcjonalne).
- Zwróć uwagę na wielkość porcji.
- Czerp radość i odczuwaj wszystkimi zmysłami.
- Pamiętaj, że liczy się tu i teraz.
- Bądź świadom/a poziomu głodu, sytości i
zadowolenia.
- Zastanów się nad doświadczeniem
związanym z jedzeniem.
Zobowiązanie
Odpowiedzialność
społeczna Mondelēz
O
Mondelez Polska
Mondelez Polska jest
wiodącą firmą branży spożywczej w Polsce, obecną na naszym rynku od 32 lat.
Zatrudnia około 5100 pracowników i
jest liderem na rynku ciastek markowych, tabliczek czekoladowych i rogalików w
Polsce[3].
Bogata oferta firmy obejmuje marki takie jak: czekolady Milka, Toblerone i
Alpen Gold, wafelki Prince Polo, batony 3BIT, ciastka Milka, OREO, belVita,
Lubisie, Delicje, San, Łakotki, rogaliki i przekąski 7 Days oraz cukierki
Halls. Mondelez posiada w Polsce siedem zakładów produkcyjnych w: Jarosławiu,
Cieszynie, Płońsku, Jankowicach, Bielanach Wrocławskich, Skarbimierzu i
Tomaszowie Mazowieckim. Jest częścią rodziny firm Mondelēz International, Inc.
Pod nazwą Mondelez funkcjonuje w Polsce od 2013 r.
O Mondelēz International
Mondelēz International, Inc. (NASDAQ:
MDLZ) jest globalnym liderem w kategorii czekolady, ciastek i wypiekanych
przekąsek. Firma z przychodami w wysokości około 36 miliardów USD w 2023 r., zachęca ludzi w
150 krajach na całym świecie do spożywania przekąsek w sposób odpowiedzialny.
Jako właściciel kultowych marek, takich jak ciastka Oreo, belVita, LU i Delicje,
czekolady Cadbury Dairy Milk, Milka i Toblerone oraz wafelki Prince Polo i
wypiekane przekąski 7 Days, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu rynku
przekąsek na świecie. Mondelēz
International jest członkiem Standard and Poor's 500, Nasdaq 100 i Dow Jones
Sustainability Index. Więcej informacji jest dostępnych na stronie www.mondelezinternational.com oraz profilu
firmy na Twitterze www.twitter.com/MDLZ.
[3] Źródło: Nielsen, Total Polska, kategoria ciastka (z włączeniem ciastek
miękkich) + rogaliki oraz tabliczki czekoladowe, udziały wartościowe (z
wyłączeniem marek własnych), MAT listopad 2023 r.