Nowe przepisy dotyczące oznaczeń geograficznych UE w celu ochrony produktów i producentówW czwartek komisja rolnictwa przyjęła stanowisko w sprawie nowych przepisów dotyczących oznaczeń geograficznych UE w celu ochrony produktów rolnych wysokiej jakości.46 głosami za, przy 0
wstrzymujących się, europosłowie z komisji rolnictwa przyjęli sprawozdanie w
sprawie reformy unijnych zasad rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych
(OG) dla wina, napojów spirytusowych i produktów rolnych oraz systemów jakości
dla produktów rolnych.
Ochrona w internecie i jako składniki
Aby lepiej chronić oznaczenia geograficzne w internecie,
posłowie poparli przepisy gwarantujące, że wszystkie domeny nadużywające nazwy
oznaczenia geograficznego będą automatycznie zamykane lub przydzielane grupie
producentów, która używa oznaczenia zgodnie z prawem. W tym celu Urząd Unii
Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) powinien stworzyć
system alarmowy monitorujący rejestrację nazw domen.
Zasadniczo producentom produktów przetworzonych należy zabronić
stosowania oznaczenia geograficznego w nazwie ich produktu zawierającego
składnik oznaczenia geograficznego, chyba że zezwoli na to grupa producentów.
Uproszczona procedura rejestracji
Aby zlikwidować biurokrację dla producentów, posłowie proponują
skrócenie czasu rejestracji nowego OG przez Komisję z sześciu do pięciu
miesięcy oraz ograniczenie okresu przedłużenia do maksymalnie trzech miesięcy,
i to tylko w uzasadnionych przypadkach.
Posłowie dodają, że władze krajowe powinny rozpatrywać większość
wniosków o zmiany w istniejących rejestracjach oznaczeń geograficznych bez
konieczności ponownego sprawdzania ich przez Komisję, aby przyspieszyć
procedurę zmian i zmniejszyć obciążenie pracą. Posłowie chcą, aby Komisja,
posiadająca unikalną wiedzę rolniczą, nadal zarządzała systemem oznaczeń
geograficznych, a nie EUIPO, jak zaproponowano w projekcie tekstu.
Wyjątkowa trwałość oznaczeń geograficznych
Komisja Rolnictwa uważa, że produkty rolne chronione
oznaczeniami geograficznymi, dzięki długiej i różnorodnej tradycji, mają
specyficzne, trwałe cechy. Posłowie proponują, aby producenci wyjaśniali swoje
zaangażowanie w zrównoważony rozwój społeczny i środowiskowy w sprawozdaniach
dostępnych dla konsumentów na portalu UE.
Więcej praw dla grup producentów
Wreszcie posłowie do PE chcą, aby uznane grupy producentów –
wyznaczone przez kraje UE i działające jako wyłączni przedstawiciele
określonych oznaczeń geograficznych – otrzymały więcej obowiązków, takich jak
ustanowienie minimalnych warunków używania nazw oznaczeń geograficznych lub
nadzór nad uczciwym wykorzystaniem oznaczeń geograficznych. Uznane grupy
producentów powinny również mieć możliwość otrzymywania obowiązkowych wkładów
finansowych od wszystkich producentów towaru objętego OG.
Cytat
Po głosowaniu sprawozdawca Paolo De Castro (S&D, Włochy)
powiedział: „Tak zwana gospodarka OG jest warta na poziomie UE prawie 80
miliardów euro. Nie jest to już tylko kwestia kulturowa dotycząca kilku krajów
lub regionu, ale ma wyjątkowe znaczenie gospodarcze, społeczne i polityczne,
tworząc wartość bez potrzeby jakichkolwiek funduszy publicznych. Dzięki temu
rozporządzeniu wzmocnimy ten wyjątkowy unijny system, który jest coraz bardziej
doceniany przez konsumentów europejskich i światowych, zwiększając ochronę, promocję
i trwałość produktów z oznaczeniem geograficznym, które są uznawane na całym
świecie za synonim doskonałości i jakości, dzięki pasji i know-how naszych
rolników i producentów”.
Następne kroki
Sprawozdanie zostanie teraz poddane pod głosowanie na
posiedzeniu plenarnym Parlamentu, prawdopodobnie podczas sesji w dniach 31 maja
– 1 czerwca. Jeśli zostanie przyjęte, rozmowy z rządami UE będą mogły rozpocząć
się, gdy Rada będzie gotowa.
Background
Oznaczenia geograficzne to
prawa własności intelektualnej, które identyfikują produkty posiadające walory,
właściwości lub reputację wynikające z czynników naturalnych i ludzkich
związanych z miejscem ich pochodzenia. Oznaczenia geograficzne są chronione
przez UE od lat 70. XX wieku. Obecnie unijny rejestr oznaczeń geograficznych
zawiera prawie 3500 wpisów, co odpowiada wartości sprzedaży w kwocie 74,8 mld
euro. Wartość sprzedaży produktu o chronionej nazwie jest często dwukrotnie
większa niż w przypadku podobnych produktów bez certyfikatu.
pełna lista aktualności
|