Zmienia się struktura handlu detalicznego w PolsceW ciągu roku zniknęło 10% małych sklepów Wciągu 5 ostatnich lat ubyło w Polsce 18% sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych - podała firma badawcza Nielsen. Najwięcej zamkniętych sklepów to placówki o powierzchni poniżej 40 mkw. W ciągu ostatniego roku ich liczba zmniejszyła się o 10% do 54 tys.. Handel małoformatowy traci na rzecz supermarketów i dyskontów.Z raportu Nielsena wynika, że około połowy przychodów tradycyjnych sklepów pochodzi ze sprzedaży alkoholu i papierosów. Alkohol daje aż 32,2% przychodów tradycyjnych sklepów, czyli takich, w których nie ma samoobsługi. Papierosy w handlu tradycyjnym dają 17,3% obrotów. Na kolejnym miejscu znalazły się napoje, odpowiadające za 14,4% tradycyjnego sklepu. Żywność paczkowana daje 12,7% obrotów, słodycze 8,7%, a nabiał 7%.
Do grupy handlu tradycyjnego Nielsen zalicza sklepy małe, średnie i duże, w których towar podaje sprzedawca.
Podział sprzedaży w hipermarketach wygląda zdecydowanie inaczej. Najwięcej przychodów generuje sprzedaż żywności paczkowanej (19,1% sprzedaży) i napoje (15,1%). Alkohol w hipermarketach znalazł się na trzecim miejscu z 14,5% udziałem w sprzedaży. Kolejne miejsca zajęły kosmetyki (12,2%), nabiał (11,9%) i słodycze (8,9%).
|