Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
MKiŚ: Konsultacje projektu ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy
Resort poinformował również, iż przekazał do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich zaktualizowany projekt ustawy o rynku mocy.

Projekt wprowadza nowy mechanizm naliczania opłaty mocowej oraz dostosowuje polskie regulacje do unijnego rozporządzenia 2019/943, w szczególności, w zakresie limitów emisji CO2.

Proponowana w projekcie metoda naliczania opłaty zakłada, że odbiorcy o odpowiednio małych wahaniach w zużyciu energii w ciągu dnia zapłacą niższą opłatę mocową.

Zgodnie z nowym mechanizmem, dla odbiorców, których średnie odchylenie w godzinach szczytowego zapotrzebowania od zużycia w godzinach pozaszczytowych wyniesie mniej niż 15%, będzie ustalana niższa opłata mocowa.

Zdaniem resortu proponowane rozwiązanie jest odpowiedzią na wielokrotnie sygnalizowane potrzeby polskich przedsiębiorców oraz ma charakter uniwersalny i niedyskryminujący, a z czasem będzie miało  zastosowanie do wszystkich uczestników rynku. Rozwiązanie powstało w toku uzgodnień z Komisją Europejską i nie stanowi pomocy publicznej.

Projekt nowelizacji ustawy o rynku mocy dostosowuje również prawo polskie do Rozporządzenia 2019/943 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w zakresie obniżenia limitu emisji jednostek uczestniczących w rynku mocy po 1 lipca 2025 r., a także wprowadza szereg zmian funkcjonalnych, ulepszających praktyczne działanie rynku mocy.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2021 r. w zakresie energii elektrycznej zaczęła być pobierana opłata mocowa w wysokości 76,20 zł za każdą MWh, która została zużyta w dni robocze w godzinach od 7 do 22.

Zaproponowany projekt mechanizmu ulgi we wspomnianej opłacie premiuje odbiorców o dość płaskim profilu zużycia energii elektrycznej z uwagi na to, że nie wpływają oni w sposób znaczący na wzrost zapotrzebowania szczytowego.

Ministerstwo Klimatu zaproponowało podział odbiorców na cztery grupy, które oczywiście będą w różny sposób ponosić koszty opłaty mocowej. I tak zgodnie z projektem ustawy wymienia się następujące grupy odbiorców:

  • odbiorca końcowy K1 – jest to odbiorca, w odniesieniu do którego wielkość różnicy średniego zużycia energii elektrycznej pomiędzy godzinami objętymi opłatą mocową a godzinami, które nie są objęte opłatą mocową wynosi mniej niż 5%. Ci odbiorcy będą najmocniej premiowani pod względem poniesienia kosztów opłaty mocowej albowiem zapłacą 17% kosztów całkowitych opłaty mocowej.
  • odbiorca końcowy K2 – jest to odbiorca, w odniesieniu do którego wielkość różnicy średniego zużycia energii elektrycznej pomiędzy godzinami objętymi opłatą mocową a godzinami, które nie są objęte opłatą mocową wynosi nie mniej niż 5% i mniej niż 10%. Ci odbiorcy zapłacą 50% kosztów całkowitych opłaty mocowej.
  • odbiorca końcowy K3 – jest to odbiorca, w odniesieniu do którego wielkość różnicy średniego zużycia energii elektrycznej pomiędzy godzinami objętymi opłatą mocową a godzinami, które nie są objęte opłatą mocową wynosi nie mniej niż 10% i mniej niż 15%. Ci odbiorcy zapłacą 83% kosztów całkowitych opłaty mocowej.
  • odbiorca końcowy K4 - jest to odbiorca, w odniesieniu do którego wielkość różnicy średniego zużycia energii elektrycznej pomiędzy godzinami objętymi opłatą mocową a godzinami, które nie są objęte opłatą mocową wynosi nie mniej niż 15%. W odniesieniu do tych odbiorców wysokość opłaty mocowej pozostanie na obecnym poziomie.
Projekt ustawy ma wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.

Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij