Zakończyły się targi Polagra FoodZa nami 3 intensywne dni spotkań branży spożywczej i do tego po raz pierwszy w otoczeniu wiosennej aury. To było wydarzenie, podczas którego na pierwszym planie były rozmowy biznesowe, a tłem do tych spotkań była żywność – wysokiej jakości, innowacyjna, przygotowana z myślą o oczekiwaniach konsumentów.Tegoroczna edycja targów Polagra
Food to 3 pawilony nowości. Zaprezentowało je blisko 170 wystawców z 16
krajów, w tym m.in. z Belgii, Bułgarii, Chin,
Francji, Hiszpanii, Korei Południowej, Litwy, Macedonii, Niemiec, Sri Lanki,
Szwajcarii, Ukrainy i Węgier. Nasze aspiracje są większe. Jestem przekonana, że
pierwszą edycją targów Polagra Food w nowym wiosennym terminie udało się nam pokazać,
że naszym priorytetem jest zorganizowanie wydarzenia stricte biznesowego, które
odwiedzają dystrybutorzy żywności z Polski i zza granicy. Mam nadzieję, że to
sprawi, iż w przyszłym roku do grona wystawców dołączy jeszcze więcej firm. –
informuje Edyta Bonin-Kanikowska, dyrektor projektu.
Na tegorocznych targach Polagra
Food można było zapoznać się m.in. z ofertą branży mleczarskiej, która
przygotowała wiele nowości uwzględniających trendy żywieniowe oraz oczekiwania
konsumentów. Wydarzenie było również okazją do promocji polskiego mięsa. Z
producentami tego sektora można było porozmawiać na stoisku Związku Polskie
Mięso, w którym partycypowało 21 firm. O najnowszych trendach i kierunkach rozwoju
pojawiających się w branży rozmawiano natomiast podczas Forum Rzeźnictwa,
Wędliniarstwa i Kuchmistrzostwa. Spotkanie to uzupełniły pokazy kulinarne, których
tematyką przewodnią było mięso wieprzowe.
Dużym zainteresowaniem
zwiedzających cieszyło się przygotowane z ogromną fantazją stoisko China
Alkoholic Association, na którym swoją ofertę prezentowali producenci Baijiu, mocnego napoju alkoholowego
produkowanego w Chinach, a także Jorge
Group – dystrybutora hiszpańskich szynek długo dojrzewających. Na ekspozycji
nie zabrakło także producentów słodyczy, miodów, przetworów owocowo-warzywnych
oraz dystrybutorów ryb i owoców morza.
W targach udział wzięło 3221
przedstawicieli branży spożywczej. Wśród nich znaleźli się m.in. reprezentanci
firm: Jeronimo Martins Polska S.A., Eurocash SA, SELGROS Sp. z o.o., Intermarche,
Lactima, Auchan, Unilever Poland Services Sp z o.o., Piotr i Paweł, Społem,
Terravita spółka z o.o., Transgourmet Polska, Wawel S.A., Primavika Sp. z o.o.,
IGLOTEX CUW Sp. z o.o., TESCO, Dr. Oetker Polska Sp. z o.o., Żabka SA, Carrefour i Społem. Cieszy nas ogromnie obecność przedstawicieli
nowoczesnych formatów takich jak super- i hipermarkety oraz convenience, które
odpowiadają za 80% sprzedaży artykułów spożywczych w Polsce. To potwierdza, że
pracują nad atrakcyjną ofertą dla nas, konsumentów, i poszukują produktów
wysokiej jakości, które z pewnością można było znaleźć na stoiskach wystawców
targów Polagra Food. – mówi Edyta Bonin-Kanikowska.
Na targach obecnych było również
wielu zagranicznych dystrybutorów żywności zaproszonych w ramach programu Hosted Buyers. Ekspozycję odwiedzili m.in przedstawiciele branży spożywczej z Tadżykistanu, Wielkiej Brytanii, Gruzji,
Kaliningradu, Grecji, Rumunii, Azerbejdżanu oraz
kupcy z firmy Bidfood - największej hurtowni żywności działającej na rynkach detalicznym i HoReCa w Czechach,
a także przedstawiciele Evrotek - grupy skupiającej pod sobą 4 sieci
detaliczne operujące na terenie Ukrainy.
Targom Polagra Food towarzyszyło
mnóstwo szkoleń i prelekcji, dedykowanych zarówno producentom żywności, jak i
jej dystrybutorom. Szczególnym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie na temat
zasad znakowania żywności. Liczne grono
słuchaczy zgromadzone przed sceną to potwierdzenie, że temat jest ważny dla branży. Z pewnością będziemy mieli na uwadze to, by
nasi goście mogli pozyskać wiedzę na ten temat również podczas kolejnej edycji
targów. – informuje Edyta Bonin-Kanikowska. Eksperci, którzy pojawili się
na scenie targowej poruszyli ponadto zagadnienia związane z zachowaniem współczesnych konsumentów, optymalizacją produkcji i sprzedaży
oraz dotyczące oczekiwań konsumentów wobec standardów obsługi. Solidniej dawki
wiedzy można było także zaczerpnąć w Strefie Inspiracji Krajowego Ośrodka
Wspierania Rolnictwa, gdzie zaproszeni gości dzielili się swoimi
spostrzeżeniami na temat tego jak małe i średnie
przedsiębiorstwa mogą budować rozpoznawalności marki, pozycjonować produkt czy
wykorzystywać nowe kanały dystrybucji oraz dlaczego warto posiadać certyfikaty
jakości.
W ramach tegorocznej edycji
targów Polagra Food, wzorem lat poprzednich, odbyła się również gala wręczenia
znaków Poznaj Dobrą Żywność, która była zwieńczeniem pierwszego targowego dnia. W uroczystości udział wziął m.in. Pan Jacek Bogucki, Sekretarz Stanu w
Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który w wywiadzie udzielonym dla
MTP wskazał, że polska żywność reprezentuje bardzo wysokie standardy
jakościowe, ale wyzwaniem dla krajowych producentów nadal jest pozyskiwanie
nowych odbiorców zza granicy i utrwalenie pozycji na rynkach światowych, a
priorytetem jest wypracowanie marki polskiej żywności.
Targi Polagra Food 2018 ponownie
stały się miejscem dialogu pomiędzy producentami dystrybutorami żywności. Niewątpliwie
ogromnym walorem wydarzenia była obecność kupców zza granicy. Jak podkreślają organizatorzy targów ten aspekt będzie rozwijany, bo polskim
producentom żywności ogromnie zależy na nowych rynkach, które pozwolą na
wykorzystanie potencjału produkcyjnego, jakim dysponują. Kolejna edycja targów
planowana jest na wiosnę 2019. Konkretny termin targów zostanie podany przez
organizatorów po zbadaniu światowego rynku eventów i wyznaczony na dni nie
kolidujące z innymi wydarzeniami branżowymi.
Więcej informacji: www.polagra-food.pl.
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Świderska, e-mail: katarzyna.swiderska@mtp.pl, tel. 691 033 850.