Przeciwdziałanie nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej - prace legislacyjneRada Ministrów przyjęła w dniu 19 lipca br. projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Wyeliminowanie nieuczciwych
praktyk handlowych między nabywcami a producentami produktów
rolno-spożywczych na każdym etapie łańcucha dostaw – jest podstawowym celem
przygotowanej ustawy.
Zgodnie z projektem ustawy, każdy przedsiębiorca, który podejrzewa,
że wobec niego nieuczciwie stosowana jest przewaga kontraktowa, będzie mógł to
zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W takiej
sprawiePrezes UOKiK będzie wszczynał postępowanie z urzędu, co ochroni
zgłaszającego przed identyfikacją. Wszczęcie postępowania może być
poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym, które nie powinno trwać dłużej niż 4
miesiące, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie dłużej niż 5
miesięcy.
Zgodnie z projektem ustawy, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów będzie odpowiedzialny za eliminowanie nieuczciwych praktyk
handlowych.
Zakazane będzie nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej nabywcy
względem dostawcy oraz dostawcy względem nabywcy. Może ono polegać m.in. na
nieuzasadnionym rozwiązaniu umowy i wydłużeniu terminów płatności za
dostarczone towary oraz uzależnieniu zawarcia lub kontynuowania umowy od
spełnienia przez jedną ze stron świadczenia nie mającego związku z zawartym
kontraktem.
Przepisy nowej ustawy będą stosowane, jeżeli łączna wartość obrotów – w roku
wszczęcia postępowania w sprawie praktyk polegających na nieuczciwym
wykorzystywaniu przewagi kontraktowej lub w którymś z dwóch lat
poprzedzających wszczęcie postępowania – między nabywcami i dostawcami
produktów przekracza 50 tys. zł oraz obrót dostawcy lub nabywcy (w roku
poprzedzającym postępowanie), który stosował przewagę kontraktową
przekroczył 100 mln zł.
Kontrolerzy będą mogli żądać udostępnienia dokumentów związanych z
przedmiotem kontroli oraz wejścia do budynków i lokali oraz środków transportu.
Za uchylanie się od udzielenia informacji lub utrudnianie rozpoczęcia
bądź przeprowadzenia kontroli prezes UOKiK może nałożyć na
przedsiębiorcę karę do równowartości 50 mln euro.
Prezes UOKiK będzie mógł także nałożyć na dostawcę albo nabywcę produktów
rolnych lub spożywczych, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości nie
większej niż 3 proc. obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym
rok nałożenia kary, jeśli dostawca/nabywca choćby nieumyślnie dopuścił się
naruszenia zakazu nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej.
Prezes Urzędu – na wniosek przedsiębiorcy – będzie mógł odroczyć uiszczenie
kary pieniężnej lub rozłożyć ja na raty ze względu na ważny interes
wnioskodawcy. Nie będą też pobierane odsetki za nieterminową zapłatę kary,
ponieważ system sankcji jest na tyle dolegliwy, że nie jest konieczne
wprowadzanie dodatkowego obciążenia przedsiębiorcy. Środki pochodzące z kar
pieniężnych będą stanowić dochód budżetu państwa.
Ustawa ma zacząć obowiązywać po 6 miesiącach od daty ogłoszenia
w Dzienniku Ustaw.
Teraz projekt trafi do Sejmu RP w celu dalszych prac nad jego uchwaleniem.
Źródło: MRiRW
pełna lista aktualności
|