Sukces samoregulacji reklamy żywności skierowanej do dzieciBardzo dobra ocena Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dla sytemu samoregulacji nadawców dot. reklamy skierowanej do dzieci opartego na Zaleceniach Żywieniowych Polskiej Federacji Producentów Żywności.Monitoring Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji był prowadzony w okresie 6 miesięcy przed wejściem w
życie porozumienia i 6 miesięcy po jego wejściu w życie. Raport został
opracowany wspólnie z firmą Nielsen i objął swoim zakresem dane dotyczące
wszystkich przekazów reklamowych, analizowane w oparciu o kryteria żywieniowe.
W okresie lipiec-grudzień roku
2014 – zostało zidentyfikowanych 16036 przekazów reklamowych żywności, podczas
gdy w takim samym okresie roku 2015 było to 7150 przekazów. Oznacza to spadek o
blisko 60 procent.
W roku 2015 KRRiT nie
stwierdziła emisji reklam produktów, które nie mogą być reklamowane zgodnie z
punktem 11 kryteriów żywieniowych, a więc cukier i produkty na bazie cukru,
napoje bezalkoholowe, chipsy i przekąski na bazie ziemniaków. W roku 2014
takich reklam było w sumie 3688. W tym punkcie porozumienie zostało zatem
wypełnione w 100 procentach.
W przypadku reklam jogurtów
liczba reklam spadła z 409 do 17, w przypadku napojów mlecznych z 273 do 12.
W kontrolowanym czasie roku 2014
wyemitowano 7930 przekazów handlowych cukru i produktów na bazie cukru. Do
kategorii tej zaliczono: rogaliki, żelki, lizaki oraz gumę do żucia. W 2015
roku w analizowanym okresie nie wyemitowano przekazów handlowych tych produktów,
zatem tego typu reklamy zostały całkowicie wyeliminowane.
Minister Krzysztof Luft, członek
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, uznał, że jest to duży wspólny sukces,
niemożliwy do osiągniecia bez zaangażowania KRRiT, Rady Reklamy, PFPŻ ZP oraz Nadawców.
Pan Minister podkreślił również, że system został uhonorowany wyróżnieniem EASA
Alliance Best Practice Award za najlepszą inicjatywę samoregulacyjną 2015 roku.
Źródło: PFPŻ ZP
pełna lista aktualności
|