Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Marek Sawicki: Chiny to strategiczny partner Polski
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki, wspólnie z wiceministrem rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej Qu Dongyu uczestniczyli w VI posiedzeniu Polsko-Chińskiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie rolnictwa i gospodarki żywnościowej, które odbywało się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich podczas Polagry. Spotkanie ministrów było okazją do bezpośrednich rozmów o kierunkach dalszej współpracy i możliwościach zwiększenia dostępu naszych produktów na rynek chiński. - Chiny to nasz strategiczny partner - zapewnił minister.

Podczas VI posiedzenia Polsko-Chińskiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie rolnictwa i gospodarki żywnościowej minister Marek Sawicki rozmawiał o kontroli przez chińskich inspektorów naszych zakładów drobiarskie, a także dopuszczeniu naszej wieprzowinę na rynek chiński.


Szefowie delegacji: polskiej i chińskiej podpisali „Porozumienie między Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczpospolitej polskiej a Ministerstwem Rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej o współpracy w ramach Polsko-Chińskiego Centrum Nauki i Technologii Rolnej. W stosunku do podobnego porozumienia z 2006 roku obecne porozumienie zostało uzupełnione o obszary współpracy, w których instytuty badawcze rozważają możliwości realizowania wspólnych projektów. Niezależnie od podpisanego porozumienia polskie instytuty badawcze są otwarte na możliwość współpracy z chińskimi podmiotami.


Kolejną okazją do polsko-chińskich rozmów będzie 10. Forum ds. Współpracy Rolniczej i Ekonomicznej miedzy Chinami a Europą Środkowowschodnią, które w dniach 22-24 września 2015 r. odbędzie się w Budapeszcie.


Polska odnotowuje ujemne saldo handlowe w obrocie artykułami rolno-spożywczymi z Chinami. W 2013 r., w wyniku znacznego wzrostu eksportu i zmniejszenia importu, saldo było niemal dwukrotnie mniejsze niż w 2012 r.


Jest m.in. efekt prowadzonej od wielu lat ofensywy promocyjnej podczas wydarzeń targowo-wystawienniczych w Chinach. Jesteśmy w dalszym ciągu zainteresowani promocją artykułów rolno-spożywczych na rynku chińskim, który znalazł się w „szczęśliwej trzynastce” rynków, na które zwracamy szczególna uwagę.


W tegorocznej edycji targów SIAL China w Szanghaju Polska pełniła rolę Special Amber Sponsor. Było to szczególne wyróżnienie. Liczymy, że dzięki pełnieniu tej roli polskie produkty rolno-spożywcze będą coraz lepiej rozpoznawalne na rynku chińskim.


W targach wzięło udział ponad 110 polskich firm z branży rolno-spożywczej. Większość z nich prezentowała swoją ofertę na stoisku narodowym, które zajmowało powierzchnię prawie 1000 m2. Po raz pierwszy w historii polskiego uczestnictwa w targach SIAL China udało się zgromadzić tak wiele polskich firm w jednym pawilonie. Intensyfikacja działań promocyjnych jest jednym z kroków, mających na celu budowanie polskiej marki na chińskim rynku. Pod względem ilości wystawców, Polska znalazła się w pierwszej piątce.


Informacje nt. polskiego stoiska znajdowały się na jednej z głównych stacji metra, w prasie oraz w internetowym wydaniu „China Daily”. Polska żywność znalazła się w centrum uwagi podczas takich wydarzeń jak pokazy kulinarne, konferencje prasowe zorganizowane dla chińskich dziennikarzy. Polscy przedsiębiorcy wzięli udział w sesjach B2B.


Obecnie realizowane są następujące kampanie informacyjno-promocyjne na rynku chińskim:

- „Europejskie jabłka dwukolorowe”, trzyletnia kampania (rozpoczęta w 2014 r.), realizowana przez konsorcjum: Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” i Związek Sadowników RP,

- „Trade Milk”- trzyletnia kampania (rozpoczęta w 2014 r.) dotycząca wybranych przetworów mlecznych, takich jak: mleczka smakowe, mleko w proszku, jogurty, sery żółte dojrzewające; realizowana przez Polską Izbę Mleka oraz Polską Federację Hodowców Bydła Mięsnego i Producentów Mleka,

- „Europejskie Mięso – tradycja, jakość, smak”- trzyletnia kampania (rozpoczęta w 2013 r.) dotycząca świeżego schłodzonego lub mrożonego mięsa i jego przetworów, w tym świeżej schłodzonej lub mrożonej wołowiny, wieprzowiny i drobiu wysokiej jakości, realizowana przez  Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP.


W sierpniu 2015 r. Agencja Rynku Rolnego zrealizowała misję gospodarczą do Hongkongu połączoną z wystąpieniem targowym podczas targów „Food Expo” w dniach 13-17.08.2015. Agencja była organizatorem stoiska narodowego o powierzchni 108 m² z udziałem 20 polskich firm reprezentujących branże: owocowo-warzywną, mleczarską, mięsną, produkty przemiału zbóż, żywność ekologiczną, słodycze i napoje. Uczestnicy misji wzięli udział w spotkaniach z przedstawicielami miejscowych sieci handlowych oraz zapoznali się z ofertą lokalnych sklepów. 14 sierpnia 2015 r. członkowie misji oraz polscy przedsiębiorcy uczestniczący w Food Expo 2015 uczestniczyli w seminarium pt. „Eksport produktów rolno-spożywczych do Hong Kongu i Chin kontynentalnych - bariery i możliwości”. Podczas wystąpienia targowego polscy producenci żywności uczestniczyli także w rozmowach b2b z  przedstawicielami azjatyckich firm handlowych zainteresowanych zakupem polskiej żywności.


Główne towary rolno-spożywcze eksportowane z Polski do Chin w 2014 r. to czekolada i inne przetwory spożywcze zawierające kakao (37 proc.)całkowitej wartości eksportu do Chin; mleko i śmietana, zagęszczone (14 proc.) ; serwatka, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek cukru (10,9 proc.); mięso wieprzowe świeże, chłodzone lub mrożone (6,9 proc.); przetwory spożywcze gdzie indziej nie wymienione (6,8 proc.); mięso i jadalne podroby z drobiu – około 6 proc.


Główne towary rolno-spożywcze eksportowane z Polski do Chin w pierwszym półroczu 2015 r.: serwatka, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek cukru – 27 proc. całkowitej wartości eksportu do Chin; mięso i jadalne podroby z drobiu oraz przetwory spożywcze gdzie indziej nie wymienione.


Źródło: MRiRW 21.09.2015


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij