Marek Sawicki: Chiny to strategiczny partner PolskiMinister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki, wspólnie z wiceministrem rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej Qu Dongyu uczestniczyli w VI posiedzeniu Polsko-Chińskiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie rolnictwa i gospodarki żywnościowej, które odbywało się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich podczas Polagry. Spotkanie ministrów było okazją do bezpośrednich rozmów o kierunkach dalszej współpracy i możliwościach zwiększenia dostępu naszych produktów na rynek chiński. - Chiny to nasz strategiczny partner - zapewnił minister.Podczas VI posiedzenia
Polsko-Chińskiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie rolnictwa i
gospodarki żywnościowej minister Marek Sawicki rozmawiał o kontroli przez
chińskich inspektorów naszych zakładów drobiarskie, a także dopuszczeniu naszej
wieprzowinę na rynek chiński.
Szefowie delegacji: polskiej i
chińskiej podpisali „Porozumienie między Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Rzeczpospolitej polskiej a Ministerstwem Rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej
o współpracy w ramach Polsko-Chińskiego Centrum Nauki i Technologii Rolnej. W
stosunku do podobnego porozumienia z 2006 roku obecne porozumienie zostało
uzupełnione o obszary współpracy, w których instytuty badawcze rozważają
możliwości realizowania wspólnych projektów. Niezależnie od podpisanego
porozumienia polskie instytuty badawcze są otwarte na możliwość współpracy z
chińskimi podmiotami.
Kolejną okazją do
polsko-chińskich rozmów będzie 10. Forum ds. Współpracy Rolniczej i
Ekonomicznej miedzy Chinami a Europą Środkowowschodnią, które w dniach
22-24 września 2015 r. odbędzie się w Budapeszcie.
Polska odnotowuje ujemne saldo
handlowe w obrocie artykułami rolno-spożywczymi z Chinami. W 2013 r., w
wyniku znacznego wzrostu eksportu i zmniejszenia importu, saldo było niemal
dwukrotnie mniejsze niż w 2012 r.
Jest m.in. efekt prowadzonej od
wielu lat ofensywy promocyjnej podczas wydarzeń targowo-wystawienniczych
w Chinach. Jesteśmy w dalszym ciągu zainteresowani promocją artykułów
rolno-spożywczych na rynku chińskim, który znalazł się w „szczęśliwej
trzynastce” rynków, na które zwracamy szczególna uwagę.
W tegorocznej edycji targów
SIAL China w Szanghaju Polska pełniła rolę Special Amber Sponsor. Było to
szczególne wyróżnienie. Liczymy, że dzięki pełnieniu tej roli polskie produkty
rolno-spożywcze będą coraz lepiej rozpoznawalne na rynku chińskim.
W targach wzięło udział ponad
110 polskich firm z branży rolno-spożywczej. Większość z nich prezentowała
swoją ofertę na stoisku narodowym, które zajmowało powierzchnię prawie 1000 m2.
Po raz pierwszy w historii polskiego uczestnictwa w targach SIAL China udało
się zgromadzić tak wiele polskich firm w jednym pawilonie. Intensyfikacja
działań promocyjnych jest jednym z kroków, mających na celu budowanie polskiej
marki na chińskim rynku. Pod względem ilości wystawców, Polska znalazła się w
pierwszej piątce.
Informacje nt. polskiego stoiska
znajdowały się na jednej z głównych stacji metra, w prasie oraz w internetowym
wydaniu „China Daily”. Polska żywność znalazła się w centrum uwagi podczas
takich wydarzeń jak pokazy kulinarne, konferencje prasowe zorganizowane dla
chińskich dziennikarzy. Polscy przedsiębiorcy wzięli udział w sesjach B2B.
Obecnie realizowane są
następujące kampanie informacyjno-promocyjne na rynku chińskim:
- „Europejskie jabłka
dwukolorowe”, trzyletnia kampania (rozpoczęta w 2014 r.), realizowana przez
konsorcjum: Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia
Owocowa” i Związek Sadowników RP,
- „Trade Milk”- trzyletnia
kampania (rozpoczęta w 2014 r.) dotycząca wybranych przetworów mlecznych,
takich jak: mleczka smakowe, mleko w proszku, jogurty, sery żółte dojrzewające;
realizowana przez Polską Izbę Mleka oraz Polską Federację Hodowców Bydła
Mięsnego i Producentów Mleka,
- „Europejskie Mięso – tradycja,
jakość, smak”- trzyletnia kampania (rozpoczęta w 2013 r.) dotycząca
świeżego schłodzonego lub mrożonego mięsa i jego przetworów, w tym świeżej
schłodzonej lub mrożonej wołowiny, wieprzowiny i drobiu wysokiej jakości,
realizowana przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP.
W sierpniu 2015 r. Agencja Rynku
Rolnego zrealizowała misję gospodarczą do Hongkongu połączoną z wystąpieniem
targowym podczas targów „Food Expo” w dniach 13-17.08.2015. Agencja była
organizatorem stoiska narodowego o powierzchni 108 m² z udziałem 20
polskich firm reprezentujących branże: owocowo-warzywną, mleczarską, mięsną,
produkty przemiału zbóż, żywność ekologiczną, słodycze i napoje. Uczestnicy misji
wzięli udział w spotkaniach z przedstawicielami miejscowych sieci
handlowych oraz zapoznali się z ofertą lokalnych sklepów. 14 sierpnia 2015 r.
członkowie misji oraz polscy przedsiębiorcy uczestniczący w Food Expo 2015
uczestniczyli w seminarium pt. „Eksport produktów rolno-spożywczych do Hong
Kongu i Chin kontynentalnych - bariery i możliwości”. Podczas wystąpienia
targowego polscy producenci żywności uczestniczyli także w rozmowach b2b
z przedstawicielami azjatyckich firm handlowych zainteresowanych zakupem
polskiej żywności.
Główne towary rolno-spożywcze
eksportowane z Polski do Chin w 2014 r. to czekolada i inne przetwory
spożywcze zawierające kakao (37 proc.)całkowitej wartości eksportu do
Chin; mleko i śmietana, zagęszczone (14 proc.) ; serwatka, nawet
zagęszczona lub zawierająca dodatek cukru (10,9 proc.); mięso wieprzowe
świeże, chłodzone lub mrożone (6,9 proc.); przetwory spożywcze gdzie
indziej nie wymienione (6,8 proc.); mięso i jadalne podroby z drobiu –
około 6 proc.
Główne towary rolno-spożywcze
eksportowane z Polski do Chin w pierwszym półroczu 2015 r.: serwatka,
nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek cukru – 27 proc. całkowitej wartości
eksportu do Chin; mięso i jadalne podroby z drobiu oraz przetwory spożywcze gdzie
indziej nie wymienione.
Źródło: MRiRW 21.09.2015