Rejestracja maszyn vendingowych - spotkanie z Sewerynem Jurgielańcem - zastępcą Głównego Inspektora SanitarnegoPrzedstawiciele PFPŻ, KIG "Przemysł Spożywczy" i KIG "Przemysł Rozlewniczy" spotkali się z ministrem S. Jurgielańcem oraz dyrektor M. Suchowiak w celu przedstawienia wspólnego stanowiska organizacji przemysłu w sprawie obowiązku rejestracji maszyn vendingowych.Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności, KIG "Przemysł Spożywczy" i KIG "Przemysł Napojowy" spotkali się z ministrem S. Jurgielańcem oraz dyrektor M. Suchowiak w celu przedstawienia wspólnego stanowiska organizacji przemysłu w sprawie obowiązku rejestracji maszyn vendingowych.
Zgodnie z art. 62 pkt. 1 ust. 2 projektu ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, podmiot działający na rynku spożywczym jest zobowiązany do złożenia wniosku o rejestrację urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności w opakowaniach jednostkowych. Wprawdzie obowiązek rejestracji i zatwierdzania zakładów wynika z przepisów unijnego rozporządzenia 852/2004, niemniej jednak państwa członkowskie decydują o zakresie i sposobie postępowania, w tym o rodzajach zakładów podlegających wspomnianemu obowiązkowi.
Proponowany w projekcie ustawy zapis jest nie do zaakceptowania dla przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż przy pomocy automatów vendingowych ze względów: logistycznych, technicznych i ekonomicznych. Przedstawiciele organizacji argumentowali, że każdorazowe informowanie o zmianie lokalizacji maszyny jest nieuzasadnione gdyż:
- urządzenia dystrybucyjne objęte są wewnętrzną kontrolą w przedsiębiorstwach, w tym zasadami HACCP, m.in. w zakresie kontroli warunków przechowywania, rotacji produktów, przeszkolenia personelu oraz konserwacji maszyn;
- są wykonane z materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Dzięki temu ryzyko zanieczyszczenia zostało ograniczone do minimum;
- maszyny dystrybucyjne umożliwiają prawidłowe stosowanie zasad identyfikowalności oraz dają możliwość sprawnego wycofania żywności z obrotu;
- zmiany te następują dosyć często i są związane z jednej strony z wymaganiami danego rynku, a z drugiej - ze względami technicznymi. Proces ciągłego powiadamiania o tych zmianach jest nieuzasadniony, szczególnie biorąc pod uwagę 30-dniowe wyprzedzenie dotyczące złożenia wniosku rejestracyjnego lub jego aktualizacji (art. 63 ust. 1 projektu ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia).
Wzorujac się na rozwiązaniach stosowanych w Wielkiej Brytanii, organizacje zaproponowały następujące rozwiązania:
- każda maszyna będzie posiadała informację zawierającą numer identyfikacyjny oraz numer telefonu do dystrybutora;
- spis maszyn będzie dostarczany raz w roku do inspektoratu właściwego siedzibie zakładu.
Uzgodniono, że PFPŻ przygotuje treść proponowanej poprawki i skonsultuje ją z GIS jeszcze przed rozpoczęciem prac w sejmie.
pełna lista aktualności
|