Ceny (nie) do uzgodnieniaUstalanie cen towarów lub usług jest jednym z najcięższych naruszeń prawa konkurencji. Przedsiębiorcy nie zawsze o tym jednak pamiętają – tylko w ciągu ostatnich tygodni Prezes UOKiK wydała trzy decyzje dotyczące porozumień cenowych, a na przedsiębiorców nałożono łączne kary ponad 253 tys. zł Uczenie się wolnego rynku i reguł konkurencji trwa w Polsce od ponad 20 lat i nie może nie iść w parze z nauką reguł chroniących konkurencję. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK w 2009 roku, przedsiębiorcy nie najgorzej radzą sobie ze znajomością obowiązujących przepisów antymonopolowych. Na pytanie Czy uzgadnianie między firmami cen na sprzedawane przez nie produkty jest zgodne z prawem? ponad 53 proc. ankietowanych odpowiedziało, że nie. Gorzej natomiast jest z zastosowaniem tej wiedzy w życiu. Jak pokazuje praktyka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedsiębiorcy nie zawsze o tym pamiętają.
Zgodnie z prawem zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest m.in. wyeliminowanie lub ograniczenie konkurencji, polegające w szczególności na ustalaniu cen. Nie jest przy tym istotne, czy planowany cel lub skutek został osiągnięty i czy porozumienie weszło w życie.
(UOKiK)
pełna lista aktualności
|