fresh&cool market: Jakość jest w cenie!Polacy coraz większą wagę przywiązują do jakości tego, co mają na talerzach. Wiele firm to dostrzega i dba o jakość wyrobów. Są jednak i takie, które nie wierzą, że jakość daje zarobić, bo liczy się tylko cena.
Te przegrają. Zostaną firmy, które kompleksowo stawiają na jakość, wiedząc, że to gwarancja bycia konkurencyjnym.Jakość polskiej żywności globalnie nie jest zła, ale część producentów pod presją ekonomii wybiera drogę na skróty. Najsilniejsza konkurencja cenowa między producentami, różnymi formatami w handlu i markami sieci handlowych staje się wyzwaniem - ma być tanio za wszelką cenę! Dzieje się to głównie kosztem jakości. To błąd i krótkowzroczna strategia, choć często wymuszona ekonomią. Część producentów w strategii działania przekłada więc cenę nad jakość, choć kluczem do sukcesu jest gra ceny do jakości. Za niewysoką ceną nie może kryć się kiepska jakość. Dotyczy to producentów i handlu. Kto nie stawia na jakość, już stracił, albo straci za chwilę. Kto to docenił, bo wie, że konsumenta oszukać się nie da; jeśli nie rośnie w siłę, podbija rynek, to przynajmniej ma dobre perspektywy.
Dobre kosztuje
Na sukces i dobre perspektywy nie mają co liczyć firmy, których produkty zakwestionowali inspektorzy IJHARS podczas ubiegłorocznych kontroli. Niemal co dziesiąta partia (9,4 proc.) kontrolowanych artykułów spożywczych na rynku krajowym miała jakość niezgodną z przepisami o jakości handlowej oraz z deklaracją producenta. Zastrzeżenia budzą tłuszcze mleczne, mleko pasteryzowane, bułka tarta, ziemniaki, ryby i przetwory rybne, wędliny podrobowe, parówki, świeże owoce i warzywa. Smutne są także spostrzeżenia Inspekcji Handlowej, która stwierdza, że skala nieprawidłowości nie zmienia się i od 2005 roku oscyluje wokół 20 proc.
Kontroli nie brakuje, sankcje są coraz wyższe, a jednak bycie na bakier z jakością niektórzy producenci uważają najwidoczniej za opłacalne. To jednak pozory. Klienci, którzy raz się sparzą, raczej nie kupią już takiego produktu. Sięgną po wyroby innej firmy w porównywalnej cenie, lepszej jakości.
- W przestrzeni długofalowej zaufanie i lojalność konsumentów zdobywa się przez zwracanie bacznej uwagi na jakość produktów – mówi Zbigniew Kalinowski, prezes OSM Piątnica. – Zaczyna się od jakości mleka w skupie, od przyzwyczajenia rolników do tego, że muszą spełniać bardzo wysokie standardy. Kolejna sprawa to dbałość o to, by nie pogorszyć jakości w procesie produkcyjnym...
Tekst: Jolanta Zientek-Varga
Pełna treść artykułu dostępna jest w sierpniowym numerze miesięcznika fresh&cool market - więcej na www.fcmarket.pl
pełna lista aktualności
|