Polski rynek detaliczny nadal rozproszonyW grudniu 2008 odbyło się w Warszawie Forum Handlu Detalicznego Best Shop 2008 na którym przedstawiono dane i analizę rynku handlu detalicznego w Polsce.Według firmy badawczej AC Nielsen rynek polski szacowany jest na ok.150 tysięcy sklepów spożywczych z czego 60 tysięcy to niewielkie, niezrzeszone sklepy osiedlowe. Na tle Europy jesteśmy ciągle w czołówce pod względem rozproszenia handlu żywnością. Jednak od 2006 roku stopniowo rynek się stabilizuje. Jest to zjawisko ściśle związane ze zmianami dotyczącymi konsolidacji i fuzji na rynku spożywczym. Największą dynamiką wzrostu charakteryzują się supermarkety ( w 2007 wzrost o 17,3 proc.) oraz sklepy dyskontowe(w 2007 wzrost o 14,9 proc.) natomiast zmniejszyła się dynamika wzrostu hipermarketów choć ich liczba przypadająca na milion mieszkańców jest w Polsce najniższa w porównaniu do innych państw Unii Europejskiej. Podobnie jest ze sklepami dyskontowymi, których udział (11,8 proc.) pomimo wzrostu dynamiki jest wciąż mniejszy niż u naszych sąsiadów( Niemcy 42,4 proc.)
.Dalszy rozwój sieci zwłaszcza dyskontowych i supermarketów jest więc związany z ich powstawaniem w małych i średnich miastach oraz na obszarach wielkomiejskich osiedli mieszkaniowych. Tym bardziej, że polski konsument w dalszym ciągu preferuje zakupy blisko domu, w swoim ulubionym sklepie osiedlowym. Uwzględniając te preferencje, takie sieci jak Carrefour czy Tesco inwestują w projekty uruchamiania sklepów o zróżnicowanych formatach powierzchniowych przystosowanych do potrzeb lokalnego konsumenta.
pełna lista aktualności
|