Projekt rozporządzenia PE i Rady ws. zapobiegania stratom granulatu z tworzyw sztucznych
Rozpoczęte zostały uzgodnienia między instytucjami UE (trilog) dotyczące projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ws. zapobiegania stratom granulatu z tworzyw sztucznych w celu ograniczenia zanieczyszczenia mikrodrobinami plastiku.
Rozporządzenie ustanawia obowiązki w zakresie obchodzenia się z granulatami z tworzyw sztucznych na wszystkich etapach łańcucha dostaw w celu zapobiegania stratom i całkowitej eliminacji strat granulatu z tworzyw sztucznych.
Rozporządzenie będzie miało zastosowanie do następujących podmiotów:
Dotyczy ono m.in. podmiotów wykorzystujących granulat z tworzyw sztucznych do produkcji opakowań.
Rozporządzenie określa jak zapobiegać zanieczyszczeniu granulatem z tworzyw sztucznych oraz powstrzymać je i usuwać jego skutki po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
Kluczowe obowiązki wprowadzane rozporządzeniem:
Rozporządzenie ustanawia obowiązki w zakresie obchodzenia się z granulatami z tworzyw sztucznych na wszystkich etapach łańcucha dostaw w celu zapobiegania stratom i całkowitej eliminacji strat granulatu z tworzyw sztucznych.
Rozporządzenie będzie miało zastosowanie do następujących podmiotów:
- podmiotów gospodarczych obchodzących się z granulatem z tworzyw sztucznych w Unii w ilościach powyżej 5 ton w poprzednim roku kalendarzowym
- przewoźników z UE i przewoźników spoza UE przewożących granulat z tworzyw sztucznych w Unii.
Dotyczy ono m.in. podmiotów wykorzystujących granulat z tworzyw sztucznych do produkcji opakowań.
Rozporządzenie określa jak zapobiegać zanieczyszczeniu granulatem z tworzyw sztucznych oraz powstrzymać je i usuwać jego skutki po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
Kluczowe obowiązki wprowadzane rozporządzeniem:
- Zapobieganie stratom granulatu: Przedsiębiorstwa będą musiały wdrożyć środki zapobiegające stratom granulatu z tworzyw sztucznych na wszystkich etapach produkcji, transportu i przetwarzania, w tym np. sporządzić plany oceny ryzyka.
- Monitorowanie i raportowanie: Firmy zobowiązane będą do monitorowania i raportowania strat granulatu oraz podejmowania działań naprawczych w przypadku wykrycia nieprawidłowości.
- Edukacja i szkolenia: Przedsiębiorstwa będą musiały zapewnić odpowiednie szkolenia dla pracowników w zakresie zapobiegania stratom granulatu i zarządzania ryzykiem związanym z mikrodrobinami plastiku.